Doordat er een andere techniek wordt gebruikt bij LCD en Plasma schermen, zijn er ook duidelijke verschillen onderling. Voor diverse aspecten zijn de belangrijkste verschillen weergegeven in onderstaande tabel.

Aspect 

 

LCD

 

Plasma 

 

Contrastratio (verhouding tussen de helderste en donkerste tinten)

***

mate waarin achtergrondverlichting wordt doorgelaten is afhankelijk van de vloeibare kristallen aan de voorkant

*****

plasmapixel kan in zijn geheel worden gedeactiveerd, zodat deze geen licht uitstraalt

Responsietijd 

(tijd waarin een beeld een andere gedaante aan kan nemen) 

**

Beeldvertraging en veegeffecten bij beeldwisseling mogelijk 

*****

praktisch irrelevant omdat elke pixel een op zichzelf staande entiteit is, die razendsnel een andere gedaante kan aannemen 

Inbranden (achterblijven v beeldresten bij lang stilstaande beelden)

 

*****

Kan echter wel in mindere mate Image Persistance optreden.  Zelfde effect als inbranden doordat kristallen vast komen te zitten, maar van zeer tijdelijke aard. 

***

De luminoforen (minuscule vaatjes gevuld met gas die een subpixel vormen) kunnen vermoeid raken. 

Inmiddels grotendeels verholpen dankzij verbeteringen van de luminoforen en gebruik van ingebouwde scherm-beveiligingssystemen, zoals pixel shift.

Kleurintensiteit (kleurweergave en nauwkeurigheid)

***

kleuren worden gecreëerd door deze te filteren uit de lichtgolven afkomstig van de achtergrondverlichting. Hierdoor is het moeilijk constante helderheid en waarheidsgetrouwe tinten te produceren wat kan leiden tot overheersing van groene en rode tinten en een te hoge algemene ‘kleurtemperatuur’. 

*****

Elke pixel bestaat uit drie subcellen met verschillend gekleurde luminoforen (RGB). Deze kleuren worden gemengd tot de gewenste kleur van de pixel en worden gestuurd door de hoeveelheid stroom die er doorheen gaat. Zo zijn miljarden combinaties mogelijk die een enorm kleurenpallet mogelijk maken dat beter overeenstemt met realistische waarden. 

Levensduur

(verwachte aantal branduren)

****

60.000 branduren bij een gemiddelde kijktijd van 6 uur per dag

****

60.000 branduren bij een gemiddelde kijktijd van 6 uur per dag 

Lichtopbrengst (hoeveelheid licht van het beeld)

****

Afhankelijk van de sterkte van de achtergrondverlichting is een vrij hoge lichtopbrengst mogelijk tot 1500 nits.

***

Wanneer de gasionen in een subpixel op de gekleurde fosfordeeltjes botsen, worden UV fotonen (lichtdeeltjes) in de vorm van gekleurd licht uitgezonden. De intensiteit heeft door deze techniek een maximum van 1400 nits.

Resolutie

(aantal beeldpunten)

****

De resolutie van lcd’s kan op relatief klein formaat scherm al vrij hoog zijn, maar om dit goed waar te nemen, moet je dicht bij het scherm plaats nemen en is het resultaat bij snelbewegende beelden niet optimaal door lage responsietijd.

****

Pas bij een groter formaat scherm is een hoge resolutie haalbaar.

Energieverbruik (Kilowatt per uur)

****

LCD’s hebben een constant stroomverbruik doordat het achtergrondlicht altijd brandt.

***

Plasma´s hebben een wisselend stroomverbruik doordat beeldpunten individueel worden opgelicht, afhankelijk van de helderheid van elke scene

Kijkhoek (hoe schuin kan er worden gekeken zonder vertekening van het beeld)

***

Door het achtergrondlicht verliezen lcd’s contrast en kleur ongeveer bij een hoek van 45 graden.

*****

Plasma’s kunnen onder een zeer brede kijkhoek worden bekeken zonder significant verlies in kleur of contrast, doordat het licht rechtstreeks vanuit de schermcellen wordt uitgezonden

Lichtweerkaatsing (mate waarin een spiegeld effect optreedt) 

****

LCD’s reflecteren bijna niet. 

***

In flink verlichte ruimtes kan de glasplaat enorm gaan spiegelen.